Frozen shoulder

Frossen skulder, også kjent som Adhesiv kapsulitt,  er en tilstand som påvirker skulderens leddkapsel og resulterer i smerte og stivhet i leddet. Tilstanden oppstår når bindevevet som omgir skulderleddet blir betent og stram, og gradvis reduserer bevegelsen i skulderen.

Sykdomsforløpet har generelt tre faser:

• Fase 1: Smerte. Denne fasen kan vare fra noen uker til flere måneder. Pasienten vil oppleve smerte i skulderen, spesielt når man prøver å bevege den. Bevegelsen i skulderen kan også gradvis bli redusert.
  • Fase 2: Stivhet. Denne fasen kan vare fra noen måneder til et år. Smerten i skulderen kan gradvis reduseres, men skulderen blir stadig mer stiv. Pasienten vil oppleve problemer med å utføre daglige aktiviteter som å kle på seg eller kamme håret.
  • Fase 3: Bedring. Denne fasen kan vare fra noen måneder til år. Bevegelsen i skulderen vil gradvis forbedres, og pasienten vil oppleve mindre stivhet og smerte. Til slutt vil pasienten kunne utføre daglige aktiviteter.

Behandlingen av frossen skulder kan variere avhengig av årsaken og alvorlighetsgraden av tilstanden. Generelt sett er målet med behandlingen å lindre smerte, redusere betennelse og øke bevegelsen i skulderen.
Fysikalsk behandling kan hjelpe til med å forbedre bevegelsen i skulderen gjennom spesielle øvelser og manuelle teknikker. Smertestillende og betennelsesdempende medisiner kan hjelpe med å lindre smerte og redusere betennelse. Injeksjoner av kortikosteroider i skulderen kan bidra til å redusere betennelse og lindre smerte.
Trenger du veiledning eller utredning av frossen skulder? Da er vi her for å hjelpe deg.

Timebestilling Torshov

Timebestilling Frogner