Hofteartrose

Hofteartrose er en degenerativ sykdom som påvirker leddet i hoftene.

Hofteleddet er ansvarlig for å bære kroppens vekt og tillate bevegelse i hoftene og bena. Hofteartrose kan føre til smerter, stivhet og begrensninger i bevegelse.

Hofteartrose utvikler seg vanligvis gradvis over tid. Det begynner som en liten skade eller slitasje på bruskvevet i hofteleddet, som etter hvert kan føre til økt beinvekst og skade på leddet. Dette kan føre til at leddet blir stivt og smertefullt å bevege seg.

Symptomene på hofteartrose varierer fra person til person, men kan inkludere smerter i hoftene, lårene eller korsryggen, stivhet i leddet, reduksjon i bevegelse i hoftene, og en knirkelyd eller knaselyd i leddet når det beveges. Smertene kan være verst om morgenen eller etter å ha sittet eller stått i en stund.

Risikofaktorer for hofteartrose inkluderer alder, overvekt og fedme, økt belastning på leddet, og arvelighet. Personer som har hatt skader i hofteleddet, som brudd eller leddgikt, har også økt risiko for å utvikle hofteartrose.

Diagnose av hofteartrose skjer vanligvis gjennom en kombinasjon av en sykehistorie, klinisk undersøkelser, ultralyd og/eller røntgenbilder.

Behandlingen av hofteartrose kan variere avhengig av alvorlighetsgraden av sykdommen og hvor mye det påvirker personens livskvalitet. Konservativ behandling kan inkludere fysioterapi, medisiner for å lindre smerter og betennelse, og livsstilsendringer som å miste vekt eller unngå å belaste leddet. Spesialistvurdering og kirurgi kan være nødvendig i alvorlige tilfeller eller hvis konservativ behandling ikke gir lindring.

Hofteartrose kan ikke kureres, men behandlingen kan bidra til å lindre symptomene og forhindre videre skade på leddet. Det er viktig å være aktiv og holde seg i god form for å styrke musklene rundt hofteleddet

Har du plager som ligner artrose, og trenger hjelp av en fagperson, er du varmt velkommen på en av våre klinikker i Oslo. Hos oss kan du forvente en grundig utredning av smertene samt behandling og rådgivning om veien videre.

Bestill time –Torshov

Bestill time – Frogner