Tennisalbue

Tennisalbue, eller lateral epikondylalgi, er en skade som oppstår i senevevet (tendinopati) ved overbelastning av sener og muskulatur på utsiden av underarmen. Smerten debuterer ofte som følge av gjentatte bevegelser eller brå økning av treningsmengde. Som navnet tilsier er det ikke en uvanlig skade i racketsporter som tennis og padel, men minst like vanlig ved oppussing, maling og andre bevegelser som stiller høyt krav til grep eller stabilisering av håndledd. Tilstanden rammer oftest personer mellom 35-55 år.

Smerten sitter på utsiden av albuen, og kan reproduseres ved å trykke i området (benknølen på utsiden av albuen). Det kan også stråle nedover underarmen mot håndleddet. Et annet kjennetegn er at smerten forverres ved bevegelser som involverer grep, spesielt med utstrakt albue, og når man løfter fingrene eller håndbak med motstand. Andre symptomer kan inkludere stivhet i underarmen og redusert grepstyrke.

Behandlingen av tennisalbue fokuserer på å lindre smerte og gradvis gjenopprette senens funksjon gjennom opptrening og rehabilitering. Den første delen av behandlingen innebærer ofte avlasting av albuen. Deretter starter man med gradvis opptrening for å gjenopprette normal funksjon i senen. I behandlingen bruker vi grepstyrke som referanse for å følge opp og se at det går rette veien.

Våre erfarne terapeuter på våre klinikker kan tilby en grundig evaluering av tilstanden din og skreddersy en behandlingsplan som passer for deg og din unike situasjon. Målet vårt er å hjelpe deg med å komme tilbake til aktivitet uten smerte og ubehag.
Trenger du veiledning eller utredning av tennisalbue? Da er vi her for å hjelpe deg.

Timebestilling Torshov

Timebestilling Frogner