Få hjelp med Medarbeidere Priser
Klinikker: Frogner Torshov Lille Grensen
Bestill time: Frogner Torshov Lille Grensen
Har du vondt i kroppen?
Få hjelp hos en fysioterapeut, naprapat, osteopat eller kiropraktor. Vi er eksperter på muskel- og skjelettplager og er her for å hjelpe deg.
Bestill time Flere skader
Skuldersmerte
Tilstander som kan gi smerte i skulderen er senebetennelser, frossen skulder, slimposebetennelser, labrumsskader (ofte i forbindelse med fall, traume eller idrett). Skulderen er et komplekst ledd med stort bevegelsesutslag, som krever godt samspill mellom muskler, sener og ledd. Symptomer og sykehistorien er til god hjelp når terapeuten danner seg et bilde av problematikken og hvilke strukturer som er involverte. Behandling og behandlingsforløp kan variere mellom de ulike smertetilstandene. Smerte i skulderregionen kan også komme av spenninger eller skader i nakke og rygg.
Stivhet i muskler og ledd
Stive muskler og ledd er normalt og kan komme og gå. Hvis stivheten er plagsom og vedvarer kan det være et signal om at kroppen har behov for mer bevegelse eller avspenning. De fleste av oss har en hverdag som innebærer mye sitting og statisk belastning. Muskulatur og ledd er avhengig av bevegelse for å opprettholde normal funksjon og ved mangel på aktivitet kan det oppstå stivhet, ubehag og i noen tilfeller smerte. Stivhet kan også oppstå i forbindelse med smerte, skade eller overbelastning, og er da kroppens forsvarsmekanisme for å beskytte området. En behandling fra en av våre terapeuter kan hjelpe mot stivhet samt gi en forståelse for hva kroppen trenger for å forebygge vedvarende stivhet.
Spenningshodepine
Spenningshodepine betyr hodepine forårsaket av spente muskler i nakke, øvre rygg eller skuldre, og er den vanligste typen hodepine. Hodepinen er lokalisert rundt tinningen, pannen og som oftest på begge sider. Kan oppstå i forbindelse med langvarig stress eller ved statisk belastning som arbeid på datamaskin. Det er vanlig å være øm ved trykk på muskulatur i nakke og skuldre.
Overtråkk
En skade som mange vil oppleve i løpet av livet. I de fleste tilfeller oppstår skaden når ankelen vris innover, også kjent som inversjonsvold. Ankel og fot blir hoven, og det er ofte misfarginger i huden. Foten blir sensitiv og man halter ved belastning. I noen tilfeller bør man utelukke mer alvorlig skade som ben- og leddbåndskade. På Myoklinikken har vi terapeuter som spesialiserer seg på overtråkksskader, og som kan hjelpe deg med behandling og opptrening etter skade.
Knesmerte
Kan oppstå i forbindelse med idrett, fall/vridninger eller slitasje. Smerten kan skyldes skade/overbelastning av menisk, leddbånd, sener, ledd eller muskulatur. For å utelukke eller konstatere en strukturell skade i kneet er ultralyd godt hjelpemiddel i undersøkelsen. Når vi vet hva som forårsaker plagene lager vi en behandlingsplan bestående av behandling og opptrening som er tilpasset ditt utgangspunkt.
Senebetennelse i skulderen
Oppleves ofte som en skarp og huggende smerte i eller på fremsiden av skulderen, når armen løftes over skulderhøyde. Utoverføring og rotasjoner i armen kan også gi symptomer. Ofte utløst ved introduksjon av belastning som skulderen ikke er vant til. Kan også skyldes kalkdannelser og avrivning i en av skulderens sener. Smertene kan forverres hvis nærliggende strukturer blir påvirket av betennelsen. Tilstanden kartlegger vi først og fremst med en fysisk undersøkelse av skulderen men ultralyddiagnostikk kan også være til god hjelp. Som kunde kan du da være sikker på at du får rett behandling og oppfølging.
Ryggsmerte
De fleste av oss har, eller vil oppleve korsryggsmerter en gang i løpet av livet. Ryggsmerter går ofte over av seg selv, men i noen tilfeller vedvarer plagene. Ved akutte ryggsmerter kan man ofte relatere smerten til en uvant bevegelse eller at kroppen har vært lenge i en uvant posisjon. Det kan være overbelastning eller betennelse i muskler, ledd, skiver eller nerver. Hvis smerten har vart lenge er det sjeldent en god sammenheng mellom skade på strukturer og ryggsmerte, og da kreves det en annen type behandling. Vi har god erfaring og kunnskap om behandling av både akutte og vedvarende ryggsmerter.
Nakkesmerte
Smerter i nakkeregionen er noe de aller fleste opplever ved en eller flere anledninger i løpet av livet. I de fleste tilfeller er det ufarlig og oppstår i forbindelse med anspenthet, stress eller statisk belastning. Symptomene kan variere fra irriterende spenningsfølelse til kraftig smerte og redusert bevegelighet. I forbindelse med nakkesmerter kan det også oppstå hodepine samt referert (strålende) smerte i arm eller rundt skulderblad. Smerten kan skyldes et irritert ledd, trykk på nerver eller strekk i nakkemuskulatur. Noen tilfeller med nakkesmerter går over av seg selv, men hvis smerten er gjentagende eller langvarig anbefaler vi en undersøkelse. Våre terapeuter hjelper med kartlegging av hva som forårsaker symptomene samt rett behandling og oppfølging.
Løperkne
Løperkne forekommer ofte i idretter som innebærer mye bøy og strekk av kneet. Syklister og løpere er derfor særlig utsatt. Hovedårsaken til at man utvikler løperkne er mest sannsynlig brå endringer i treningsvaner. Dette kan innebære en økning i treningsmengde, -hyppighet og -intensitet. Men også bytte av underlag og løpesko har innvirkning. Hos oss vil du få en grundig kartlegging av hva som er årsaken til plagene dine, samt behandling og et tilpasset opplegg som hjelper deg å bli kvitt smerten.
Smerte i akillessenen
En tilstand som ofte forekommer hos løpere og andre idretter med mye hopp. Skyldes ofte for rask økning av treningsbelastning. Vanlig symptomer er smerte/stivhet i akillessenen/legg når man tar første steget på morgenen, ved oppstart eller under aktivitet. Smerter fra akillessenen (akillestendinopati) kan ta tid og være krevende rehabilitere. Ultralyd er et godt diagnostisk hjelpemiddel vi bruker for å vurderer senens tilstand ved smerter i akillessenen. Det hjelper oss til å velge rett strategi og behandling for våre kunder.
Muskelsmerter hos barn
Det er ikke alltid at manuell behandling kan fikse problemene hos spedbarn. Men i noen tilfeller må man tenke annerledes. Babyer og barn kan også ha muskel- og skjelettsmerter, selv om det ofte kan arte seg på litt andre måter enn hos voksne. Malin er vår foretrukne terapeut for oppfølging av slik problematikk. Hun har tatt kurs for behandling av spedbarn og har flere års erfaring. En grundig undersøkelse blir alltid gjort. Har du besøkt legen i forkant, er det bare positivt. Har barnet en favorittside å ligge på? Kanskje asymmetri i hodet på grunn av liggestilling? Oppblåst mage? Urolig? Da kan det være at Malin kan hjelpe dere. Som en del av oppfølgingen, får også mor og far tips til hvordan de kan hjelpe barnet hjemme.
Ultralyddiagnostikk
Ultralyd er en effektiv undersøkelsesmetode ved smerter i muskler og sener, som hjelper oss å kartlegge nyanser av skadet vev. Typiske tilstander der ultralyd kan hjelpe i undersøkelsen er senebetennelser, slimposer, avrivninger og leddbetennelser. Sliter du for eksempel med en vond skulder eller akillessene du aldri blir klok på? Da kan en ultralydundersøkelse kan gi et bedre svar på hva som forårsaker smertene og gi et godt utgangspunkt for videre behandling. Kontakt oss og finn ut om en ultralydundersøkelse kan hjelpe deg å starte med rett behandling og opptrening.
Musearm
Musearm, også kalt lateral epikondylitt, er den vanligste skaden/smerten i albuen. Musearm forårsakes av mekanisk overbelastning eller repetitiv belastning av muskulatur på utsiden av underarmen. Disse musklene løfter hånden og strekker ut fingrene. Overbelastningen leder til stress av senene som fester inn på utsiden av albuen og over tid kan det gi betennelse og sette i gang en degenerativ (nedbrytende) prosess i senevevet. Tilstanden er vanlig hos de som arbeider mye på PC og bruker datamus (herav navnet musearm). Tilpasning av arbeidsvaner, samt riktig behandling og trening er viktig for å få bukt med og bli kvitt plagene.
Plantar Fascitt
Plantar fascitt kjennetegnes av kraftige smerter under hælen ved belastning. Tilstanden oppstår oftest av en skade på senevevet under foten som går fra tærne og fester inn i hælbeinet. Smerten sitter oftest akkurat i forkanten på hælbeinet, men kan også kjennes under foten og på innsiden av hælen når du går eller står på foten. Tilstanden oppstår ofte i forbindelse med plutselig økning i treningsmengde, -hyppighet og -intensitet. Særlig løpere er utsatt. Det kan også oppstå hos personer som står og går mye på jobb samt ved bruk av vernesko eller skotøy som begrenser fotens bevegelighet. Våre terapeuter vil først kartlegge hva som forårsaker smertene og gi tilpasset behandling og opptrening.
Artrose
Artrose er en leddsykdom der mengden brusk gradvis reduseres, det oppstår betennelse og forandringer i knokkelen. Dette fører til slitasje og nedsatt funksjon i leddene. Artrose kan føre til smerter, stivhet og nedsatt bevegelighet i de berørte leddene, men også påvirke muskler og sener i kroppen. På begge våre avdelinger i Oslo har vi terapeuter som kartlegger skader med ultralyd. Ultralyd er et diagnostisk verktøy som hjelper oss å kartlegge nyanser av skader, slik at du som kunde kan være trygg på at du får riktig behandling.